Uneori citim prin presă
că Uniunea Europeană promovează “invatarea pe parcursul intregii vieti”. Este
un slogan putin agreat de foarte multi romani. Cei care au avut tangente cu
educatia adultilor, si mai ales cei care organizează cursuri, fie că e vorba de
traininguri fie de cursuri de calificare si recalificare profesională sau cursuri
de specializare, stiu foarte bine despre ce este vorba si nu văd nimic iesit
din comun cand se foloseste această sintagmă. Pentru cei cărora acest concept
le este necunoscut si care atunci cand aud aceste cuvinte se gandesc “la o
chestie fără rost” sau la “vorbe in vant” vom incerca să furnizăm cateva
informatii suplimentare care să ii ajute să isi facă un punct de vedere mai
bine documentat.
Procesul de învățare are
loc pe parcursul întregii vieți și are ca efect modificări în comportamentul
persoanei. Formele invătării sunt:
- invătarea informală
- invătarea formală
- invătarea non-formală
Din primul moment in
care devenim constienti si pană in ultima clipă invătăm mereu ceva. De aceea se
si spune că “omul cat traieste invată”. Zilnic ne parvin informatii noi de la părinti,
frati, bunici, parteneri de viată, de la prieteni, de la TV sau prin internet,
si cu fiecare informatie primită putem spune că mai invătăm ceva. Acest tip de
invătare se produce permanent, este independent de vointa noastră, si poartă
denumirea de invătarea informală.
Nu invătam numai din
ceea ce ni se intampla in viata de zi cu zi. In orice societate civilizată membrii
săi intră intr-un sistem de invătămant de la varste destul de fragede. Dupa grădinită
fiecare urmează o scoală (de obicei obligatorie), după care in functie de
puteri, aptitudini si resurse frecventeaza licee, universitati sau scoli
profesionale. Aceste forme de invătămant se finalizează cu certificarea
cunostintelor (diplome, atestate, certificate) si fac parte din invătarea formală.
Inafară de cele două
forme mentionate anterior un om invată si in cadrul unor activităti organizate
in mod planficat dar care nu tin de invătarea formală. Din aceasta categorie
face parte invătarea la locul de muncă, invătarea prin mentorat si tutorat,
etc., iar acest gen de invatare poartă denumirea de invătare non-formală. Ca si in cazul invatarii informale si in
cazul acestui tip de invătare nu se face o certificare a cunostintelor.
Societatea actuală este extrem de dinamică iar pentru a se adapta rapid schimbărilor companiile au nevoie de oameni capabili să asimilize si să introducă in productie (servicii sau comert) tot ceea ce e nou. Pentru a face acest lucru e nevoie de personal cat mai bine calificat, care stie să se adapteze noilor tehnologii si noilor cerinte apărute din societate.
Societatea actuală este extrem de dinamică iar pentru a se adapta rapid schimbărilor companiile au nevoie de oameni capabili să asimilize si să introducă in productie (servicii sau comert) tot ceea ce e nou. Pentru a face acest lucru e nevoie de personal cat mai bine calificat, care stie să se adapteze noilor tehnologii si noilor cerinte apărute din societate.
Noile tehnologii sunt
din ce in ce mai performante dar in acelasi timp si mai complexe. Pentru a
putea face fată acestora invătarea formală si obtinerea de noi, calificări sau
specializari devine esentială, iar alături de aceasta este bine venită si invătarea
informală precum si cea non-formală. Chiar dacă cele 3 forme de invătare sunt
mereu binevenite, in epoca actuală invătarea formală trebuie să devină o
activitate continuă pe percursul vietii. Datorită dinamicii societatii invătarea
formală nu se poate opri la un anumit nivel ci e nevoie de invatarea continua pe parcursul intregii vieti.
Asa că, chiar dacă nu ne place prea mult va trebui sa invătăm … si iar să invătăm !
Asa că, chiar dacă nu ne place prea mult va trebui sa invătăm … si iar să invătăm !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu