Multi dintre aceia care au absolvit un liceu
care la finalizare le-a oferit o calificare precum si o parte dintre cei care
au absolvit o facultate se intreabă dacă mai este necesar să participe la
cursuri de formare profesională. In acelasi timp proprietarii multor fime mici
si mijlocii se intreabă dacă are rost să isi trimită angajatii la cursuri de
formare profesională.
Răspunsul este bineinteles unul afirmativ.
Dacă vrei să iti cresti sansele de angajare sau dacă ai un loc de muncă dar iti
doresti să ocupi un post mai bine plătit cursurile de formare profesională sunt
absolut necesare. Formarea profesională a angajatilor este utilă si pentru
managerii companiilor căci in ziua de azi nu ai sanse să fii competitiv dacă nu
lucrezi cu angajati bine instruiti.
Formarea profesională este un proces care ne
permite utilizarea eficientă a competențelor și cunoștințelor în practică
profesională. Formarea profesională ne ajută:
- să ne crestem capacitatea de a utiliza în
mod eficient abilitățile și cunoștințele dobândite in timp;
- să aplicăm standardele profesionale cerute
intr-o profesie.
Indiferent de conținutul, metoda, nivelul de
studiu, formarea profesională este o prelungire a educatiei initiale în școli,
colegii, universități, sau a cunostintelor acumulate in timpul perioadei de
ucenicie. Formarea profesională ajută o persoană să-si dezvolte abilitățile, să-si
îmbogățeasca cunoștințele, să-si îmbunătățească calificările tehnice sau
profesionale, ceea ce in final aduce schimbări în atitudinea si comportamentul persoanei,
într-o perspectivă de dezvoltare personală.
Mulți antreprenori par să vadă formarea
profesională a angajaților mai mult opțională decât esențială ... un punct de
vedere care poate fi costisitor atât pentru profitul firmei pe termen scurt cat
și pentru dezvoltarea firmei pe termen lung.
Motivul principal pentru care formarea profesională este considerată opțională
de catre mulți proprietari de afaceri se datorează faptului că acest lucru este
privit mai mult ca o cheltuială decât o investiție. Acest lucru se intamplă
deoarece multe cursuri de formare și dezvoltare nu sunt axate pe producerea
unui rezultat util pentru afaceri. Proprietarii de afaceri isi trimit de multe
ori angajatii la cursuri de formare, fără să fie siguri de rezultate, iar fără
rezultate măsurabile, este aproape imposibil să nu vezi cursurile de formare ca
nimic mai mult decât o cheltuială.
Formarea profesională ar trebui făcută după o
analiza a nevoilor de formare si a rezultatelor asteptate. Managerul unei
companii care isi trimite angajatii la cursuri ar trebui să se gandească la
schimbarile care ar putea surveni în afacere, în comportamentul angajatilor,
respectiv performanța angajaților, si care ar fi beneficiile care le va avea
firma.
Determinarea nevoilor de formare și de
dezvoltare pe baza rezultatelor vizate este doar începutul, următorul pas este
de a stabili o dinamică de învățare .
Pentru a crea o cultură a învățării într-o
firmă conducătorul acesteia ar trebui să le transmită angajatilor în mod clar
care sunt așteptările, astfel ca acestia să inteleagă că ar trebui să ia
măsurile necesare pentru a-si perfecționa abilitățile necesare pentru a asigura
standardele de calitate necesare din punct de vedere ale profesiei sau
domeniului de activitate. Managerul firmei trebuie să comunice angajaților
nevoile specifice de instruire și a rezultatelor specifice pe care le asteaptă
(ce reies din analiza nevoilor de instruire).
Managerul unei firme nu trebuie doar să transmită care sunt asteptările sale ci
si să ii sprijine pe angajati in eforturile lor de a se instrui, prin
furnizarea resurselelor de care au nevoie pentru a realiza acest obiectiv.
Dacă bugetul de formare nu este legat de
rezultatele specifice, atunci este foarte probabil ca banii cheltuiti pe
cursuri să nu aibă niciun impact asupra firmei care isi trimite angajatii la
cursuri.
În multe organizații, bugetele de training se aloca numai dacă societatea se bucură de o crestere
economică sau trece printr-o recesiune de durată. În vremurile bune, companiile
au tendința de a cheltui bani pe formare, iar în vremuri grele se trece la
cealaltă extremă, formarea fiind eliminată cu totul, dar recurgându-se la ea ca
ultimă solutie, atunci cand se face o reorganizare radicală a activitătii
firmei.
Angajații unei firme sunt in principiu
activul de afaceri al fimei iar cine investeste in asa ceva va fi recompensat
atat pe termen scurt cat si pe termen lung.
In Romania de azi există insă multi
antreprenori care spun că nu are rost să investesti in instruirea angajatilor,
si asta nu fiindcă nu cred in efectele benefice ale instruirii, ci fiindcă
adoptă castigului rapid, de moment. Sunt antreprenorii care isi plătesc
angajatii cu salariul minim pe economie si care atunci cand au o sansa să nu plătească
nici salariul minim o fac, fără să le pese ca angajatii vor pleca. Unii fac bani
buni aplicand astfel de stategii dar in mod sigur ele nu sunt recomandate celor
care doresc să dezvolte o afacere pe termen lung.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu